Mina bästa PR-tips

PRressence hjälper våra kunder med presskontakter. Första steget är ofta att skriva ett pressmeddelande. Här kommer några tips för dig som vill göra det själv.

Varför?

Innan du skickar ett pressmeddelande – fundera på om det finns ett nyhetsvärde för någon annan än för dig och ditt företag.

Vad är värdet för mottagaren?

Hur?

Skriv kort och koncist – max en A4.

Skriv i tredje person.

Skippa säljsnacket och förskönande adjektiv.

Var tillgänglig!

Var förberedd på frågor. Följ upp!

Vad?

Ett pressmeddelande består av:

  • Rubrik som fångar läsaren.
  • Ingress som sammanfattar det viktigaste.
  • Citat från talesperson.
  • Fakta.
  • Kontaktuppgifter.
  • Bilder. Skicka inte stora filer, länka hellre till en bildbank.

Till vem?

Skicka ditt pressmeddelande till relevanta mottagare. Välj med omsorg. Ingen vill ha massutskick!

Om PRessence

Affärsidén är att erbjuda konsulttjänster inom kommunikation och PR; från övergripande strategier till operativt arbete. Vi hjälper till med både strategisk och praktisk PR.

Anlita oss

Vanligt är att anlita oss löpande för en fast månadskostnad baserad på i hur stor omfattning du behöver hjälp. Om du har behov vid särskilda tillfällen, t ex i samband med en kampanj, offererar vi ett fast pris för det tillfället. Det finns också möjlighet att anlita oss till ett timarvode.

Kontakta oss redan idag för ett förutsättningslöst möte!